28. mars - 17. april 2002

- Rotteblog
Frøydis hesteblogg
Kontakt oss

Naturreservatet Pilanesberg var helt utrolig. Vi så ikke alle dyrene vi kunne tenke oss å se, men vi så de viktigste. I og med at Peter dro til USA på fredag, måtte jeg kjøre den ene bilen, og det gikk helt greit. Hans, Frøydis og jeg i Peters bil, Kirsti, Vigdis og William i Vigdis bil. Vi var framme ved Manyane, som hytteområdet heter, klokken 14.30, og det første vi gjorde var å spise lunsj/middag. Vigdis og jeg spiste en rett med tre grillspyd med forskjellig kjøtt, det var struts, impala (en slags hjort) og krokodille (smaker noe lignende blekksprut). Mamma spiste strutsefilet og Hans dro til med Wienerschnitzel. Frøydis fikk spaghetti og var storfornøyd med det. Hyttene var virkelig flotte, med alle fasiliteter, to store soverom og to bad. Vi skulle egentlig lage all mat selv, men vi ombestemte oss og ordnet det slik at vi inntok alle måltider i restauranten.

Klokken 18.00 dro Kirsti og jeg på nattsafari, som foregikk i stor bil med guide og sjåfør, samt to sterke lykter. Her blir det som tidligere nevnt bekmørkt kl. 18.30, så man kan kalle det nattsafari selv om det ikke foregår så sent på natten. Vi så masse dyr, blant annet elefanter, sjakal, impala, hartebeest, kudu, hyene, gnu, kameleon, neshorn og mange flere. Jeg hadde håpet på å se løve, men de fortalte at de ikke hadde sett kattedyr der på flere uker, så de hadde vel gjemt seg godt i buskene.

Lørdagen kjørte vi rundt i parken i våre egne biler, og vi kjørte ganske lenge uten å ha sett noe mer enn en flokk gnuer og noen perlehøns. Vigdis måtte kjøre tilbake til hytta med William, som trengte en liten pause, så Mamma kom over i vår bil, og så kjørte vi rundt i mange timer. Vi så ingenting før etter fire timer, da traff vi på en stor flokk giraffer. Jeg var egentlig ganske fornøyd med det, for det er giraff og løve jeg helst vil se. Etterpå så vi noen flodhester som lå og duppet i en dam, og så plutselig kom alle bilene som hadde kjørt forbi oss den siste timen tilbake. Jeg rullet ned vinduet og pratet med noen av dem, og de fortalte at det var en hissig elefant som stod midt i veien og nektet å flytte seg. Vigdis hadde fortalt om elefanter som jaget biler ved å trampe på panseret deres, så vi så oss nødt til å snu vi også. På vei tilbake til hytta traff vi på en flokk sebraer og enda flere giraffer.

Da vi hadde bestilt middag på restauranten fikk vi besøk av noen venner av min onkel Olav, Mariette og Ben og deres sønner Bernhard og Richard. De er Sørafrikanere som har vært i Norge en rekke ganger. De ble med oss tilbake til hytta etter middag, og de dro da Vigdis og Hans skulle på nattsafari kl. 18.00. De fikk se en masse dyr, blant annet elefanter, sjakal, ugler, flodhest, kameleon, ekorn, impala og kudu.

Søndagen skulle vi egentlig opp veldig tidlig, men jeg tror alle forsov seg, for vi var ikke oppe før 07.30. Etter frokosten kjørte vi nok engang gjennom parken fra øst til sør (uten å se noe annet enn et villsvin) før vi dro til et sted som heter Sundown Ranch. Ettersom vi ikke så noen løver i parken, måtte vi sørge for å se noen, og på Sundown hadde de massevis av løver. De avler på løver for å sette dem ut i det fri, og de hadde flere innhegninger med løveflokker i forskjellige aldersgrupper. Guiden vår var kjempeflink, og vi lærte en masse om løvers adferd osv. Vi fikk til og med være med inn til de minste løveungene, klappe dem og noen fikk til og med holde dem. Frøydis var for liten til å gå innenfor gjerdet, og hun likte ikke at både Mamma og pappa gikk inn, så vi fikk ikke holde løvene. Men vi fikk da tatt noen bilder. Alle de større løvene la seg ned foran gjerdet klar til å hoppe på Frøydis når hun gikk forbi, det var tydelig at de så på henne som en god middag der hun småsprang rundt oss.

Etterpå gikk turen til Sun City, som er et salgs lite Las Vegas i SørAfrika. Jeg ble litt skuffet, for jeg regnet med at vi skulle se luksus på alle kanter, men det var som et vanlig norsk badeland med jungeltema.. Vel litt finere da. Finest er hotellet, som er et kjempepalass uten like. Vi ble i Sun City et par timer, før vi kjørte hjem til Pretoria. Vi var framme litt etter mørkets frambrudd, og bestilte Thaimat som kom på døren til middag.

De to siste dagene brukte vi tiden på shopping og avslapping ved poolen. Det var trist å reise hjem igjen den 16. april, men vi utelukker ikke at vi kanskje kommer tilbake til Sør Afrika engang.