28. mars - 17. april 2002

- Rotteblog
Frøydis hesteblogg
Kontakt oss

Dette er et lite album med bilder fra Sør Afrikaturen vår i april 2002. Til sammen er det 97 bilder, alle tatt med et digitalkamera. Teksten er omarbeidet fra reisebrev vi sendte hjem via mail til venner og kjente. Bildene kan klikkes på, og så åpnes de i et nytt vindu i stort format. Noen av bildene kan være veldig store. Har du spørsmål, send en mail til ingvild alfakrøll snodig dot net. (beklager koden. det er for å unngå spam...)

Torsdag 28. mars dro vi til Sør Afrika for å besøke Ingvilds søster Vigdis og hennes familie.

Vi hadde en strevsom flyreise som tok til sammen tolv timer fra torsdag til fredag. De to timene fra Oslo til Paris gikk greit, men deretter var det 5 timer venting i Paris, på en flyplass som bare hadde kjedelige butikker og røykfylte barer. Frøydis kjedet seg voldsomt, og vi puslet, leste bok eller gikk rundt hele tiden. Da flyet skulle gå kl. 23.15, var det tydeligvis problemer med et eller annet, for vi lettet ikke for klokka var over tolv. Etterpå skjønte vi at et av problemene var at ikke alle passasjerene var kommet med – trodde de. De så nemlig ikke Frøydis som lå og sov under armen min i setet ved siden av meg, så de trodde vi var en for lite…. Flyturen, som tok 10 timer, var ikke akkurat avslappende, vi fikk servert middag klokken 01.00, og det ble ikke stille i kabinen for rundt kl. 03.00. Det var stadig vekk bråk og skravling, så det ble ikke mye søvn på oss. Frøydis derimot, sov som som en stein til kl. 07.30.

Vel framme hos Vigdis, Peter og William, tilbrakte vi resten av dagen ved poolen. Det var ca. 25 grader, og Hans og Frøydis måtte bade litt. Men vannet var iskaldt i forhold til lufta så Frøydis torde ikke annet enn å gå nedi til knærne. Poolen er ikke så stor, men man kan ta et par svømmetak på langs. William hadde en sykkel som Frøydis straks la sin elsk på, og hun syklet rundt og rundt poolen hele dagen.

Lørdag skulle vi i bryllup hos et vennepar av Peter og Vigdis som heter Dan og Gloria. De var så greie å invitere oss også, og det var litt av en opplevelse. Bryllupet begynte ikke før kl. 15.00, så vi startet dagen med å reise på et marked i nærheten. Hans og Frøydis holdt seg hjemme mens Vigdis, William, Mamma og jeg dro på Irene Market, som det heter. Det er kun åpent hver 14. dag, så vi måtte benytte sjansen mens vi hadde den. Og hvilket marked!! De solgte alt mulig håndlagde ting, klær, antikviteter osv. Vi hadde litt knapp tid, men greide likevel å bruke flere hundre kroner der..

Da vi kom hjem igjen var det bare å hoppe i penklærene og komme oss i bryllup. Her har de egne områder for bryllupsarrangement, og de er kjempeflotte!! De har kapell, store haller til middagsservering og en enorm hage hvor hovedmålet mest sannsynlig er å få flotte bilder av brudeparet. Det var husker og portaler og små broer over bekker, dammer med fontener og små hus med stråtak til avslapping uten sol. Vi trodde vi hadde veldig god tid til å ta bilder i parken før middagen, men det viste seg at det rakk vi ikke, og plutselig var det mørkt (det blir mørkt ca. kl. 18.30), og da kunne vi jo ikke ta noen bilder… Veldig synd, men slik er livet… Vi fikk ihvertfall tatt disse bildene du ser her.

Bryllupsseremonien var noe helt annet enn i Norge. Presten fleipa hele tiden, og var mer en komiker enn en prest. Da middagen skulle serveres ankom først brudgommen og hans svenner (6 stk) dansende på rad og rekke, og etterpå kom bruden og alle brudepikene dansende. Det var til enhver tid 3 fotografer som tok bilder og filmet, både gjestene og brudeparet. Stolene var kledd med silke og så virkelig fasjonable ut, men når man satte seg, oppdaget man at det var vanlige plaststoler, slike som vi har på verandaen. Middagen var flott, og vi var med jevne mellomrom ute i hagen med Frøydis, for det ble litt for langtekkelig for henne innimellom. Men det var stor stas da vi fant fisker i en av dammene, og senere på kvelden så vi frosker. Vi dro hjem ca. kl. 20.15, etter å ha danset i en halvtime. Frøydis satt på armen til Pappa mens Mamma og Pappa danset, og det synes hun var stor stas. Det var mange barn der (300 gjester), men de forsto ikke noe av det Frøydis sa, så det gikk litt treigt med kommunikasjonen.